Ajuntament de Sant Andreu de la Barca
Sant Andreu de la Barca
Ciutat

Itinerari 1: Pel riu Llobregat fins ca n'Alabareda

Itinerari circular, centrat en els ambients d'aiguamolls i riberencs del riu Llobregat, a cavall entre Sant Andreu i Castellbisbal, passant pels ponts de vianants que creuen el riu i arribant fins les basses de recàrrega de l'agüífer, a Ca n'Albereda.

Dificultad: Baixa
Distància recorreguda: 6,2 quilòmetres
Durada (Anar i tornar): 2:30 hores
Desnivell acumulat: 20 metres.

Punts del itinerari, amb dades d'ubicació geogràfica
1. Inici camí (Poliesportiu/Escola Josep Pla): N41°27'06/E1058'23
2. Cruïlla amb camí de vora riu: N41°27'04 /E1°58'36
3. Cruïlla de camins dels horts: N41°28'13 /E1°57'55
4. Basses de recàrrega: N41°28'29 /El°57'30
5.Desviació accés pont blau: N41°28'03 /El°58'06
6. Desviació accés pont groc. N41°26'58 /E1°58'45

Riu típicament mediterrani, el Llobregat té enormes variacions de cabal, que poden passar de menys d'1 metres cúbics per segon a més de 3.000 metres cúbics per segon, com en les famoses rivades de Sant Bartomeu (1842), Sant Mateu (1850), Sant Antoni (1898), i les més modernes de 1962 i 1971.

D'ençà que el 1783 se suspengué el servei de pas de barca, les conexions entre les dues ribes a l'alçada de Sant Andreu seguiren essent precàries, queant limitades a unes modestes passarel·les, la darrera de les quals desmantellada el 1998.

Saps que...?
El riu Llobregat, del llatí Rubricatus, fa honor al seu nom original dos mil anys desprès, perquè segueix transportant sediments de to vermellós que tenyeixen les seves aigües.

Aquest itinerari comença a l'avinguda de Guatemala, prop de la rotonda que enllaça amb l'A-2, en el límit amb un poliesportiu  municipal i l'Escola Josep Pla.

Baixem per un sender ben marcat, paral·lel a un col·lector que aprofita el traçat de l'antiga riera d'en Pocanals, passem per sota de l'autovia i trobem un ampli comi condicionat paral.lel al riu (punt 2). Girarem a l'esquerra, riu amunt, deixant el riu i la gran foneria CELSA a la dreta.

Avancem entre restes de l'antic bosc de ribera i plantacions recents realitzades amb espècies majoritàriament autòctones, com ara el salze blanc, l'àlber, el pollancre, el freixe, el tamariu i el lledoner.

Al cap de mitja hora trobem la riera del Palau, que inclou l'única sortida alternativa per sota l'autovia i la conexió amb el barri d'El Palau. Des d'aquest punt s'observen a la dreta les cases de Castellbisbal, sobre el cingle vermell, i al fons els relleus alts de Montserrat.

Poc després passem per sota del pont vermell (vehicles) i blau (vianants) i un xic més tard arribem a les envistes de l'ampli pont de l'A-2, on hi ha també una important resclosa i un ampli espai de visió del riu.

En aquest tram de camí i en els prats i illetes fluvials properes podem observar un munt d' ocells: ànecs collverds, cueretes blanques, garses, fredelugues, xivitones, orentes, gavians argentats, bernats pescaires i corbmarins, en funció de l'època de l'any.

El cant del rossinyol bord i, en menor mesura, el rossinyol comú i la mallerenga carbonera són també els més fàcils d'escoltar. Sota els ponts són freqüents els coloms roquers. Un cop creuat el pont de l'A-2, i en arribant a una zona d'horts, el camí es bifurca (punt 3), i prendrem la desviació de Ia dreta, que va paral·lela al riu. Passem per una zona més oberta, entre els prats de la terrassa baixa del Llobregat (dreta) i una zona d'horts (esquerra), mentre el riu descriu un meandre que l'allunya momentàniament del camí. Escoltem ara ocells d'indrets més oberts, corn ara el cruixidell, el trist i les caderneres, que es deleixen pels corsos.

A uns pocs centenars de metres de Ia bifurcació el camí fa un petit ascens i corba tancada a la dreta que assenyala l'inici de les 3 basses de recàrrega de l'agüífer, situades de forma esgraonada, que s'estenen paral·lelament al riu en més de 500 metres de longitud, així com illetes artificials per facilitar el refugi i nidificació d'aus.

Avançarem fins la meitat del sistema de basses, on hi ha el sistema de regulació del nivell i que es poden creuar en amplada (punt 4). Des d'ací podem contemplar diverses formes de salzes arbustius, canyissos, la balca o"puro"i els preciosos lliris grocs que donen la nota de colora la bassa superior.També podem contemplar ànecs collverds, polles d'aigua, xivitones i, amb sort, martinets menuts, enmig del cant de les granotes.

Emprenem camí de retorn desfent el recorregut, fins arribar a la desviació per accedir al pont blau (punt 5), entre xipresos i baladres. Un cop creuat el riu, en corba tancada a l'esquerra baixem en paral·lel al pont fins el camí ample que ressegueix el marge esquerre del Llobregat. A ma dreta, a 25 metres, tenim un espai de picnic.

Continuem en paral·lel al riu, deixant-lo a la nostra dreta. Veurem a l'esquerra unes rengleres d'arbres de ribera (freixes, verns, àlbers, pollancres...), mentre que al marge del camí hi ha lledoners i desmais plantats.

Durant la major part del recorregut tenim a l'esquerra les instal·lacions de la foneria CELSA, amb una via asfaltada paral·lela. Dos quilòmetres després de creuar el riu trobem a l'esquerra, i de forma no massa marcada, el corriol d'accés al pont groc (punt 6), que seguim per creuar novament el riu i trobar-nos amb una àrea de lleure i descans, i amb el carrer del riu que enllaça amb el centre de la població.

Fauna i flora del itinerari