Ajuntament de Sant Andreu de la Barca
Sant Andreu de la Barca
Ciutat

Itinerari 2: La vall del Palau i riera de Mas Mitjans

Ruta linial i variada, amb predomini dels ambients forestals i riberencs, que ressegueix la riera de Mas Mitjans i del Palau, passant per les urbanitzacions de Can Sunyer i La Garjola, a cavall dels termes de Sant Andreu de la Barca i Castellví de Rosanes, fins arribar a la finca de Mas Mitjans.

Dificultat: moderada
Distància recorreguda: 3,5 quilòmetres
Durada (Anar i tornar): 1:30  hores
Desnivell acumulat: 65 metres

Punts del itinerari i ubicació, amb dades d'ubicació geogràfica

1. Cruïlla carretera del Palau/Riera del Palau: N41°27'23/E001°57'21
2. Intersecció amb camí forestal: N41°27'19/E001°57'00
3. Cruïlla de camins: N41°27'14/E001°56'49
4. Cruïlla de la Garjola. N41027'04/ E001°56'40
5. Cruïlla de camins: N41°26'58/E001°56'34

Aquest itinerari ressegueix un tram d'un antic camí que havia estat utilitzat per comunicar la serra de l'Ordal amb el Palau, enllaçant amb la ruta de Barcelona a Martorell.

Al seu inici es localitza l'ermita de Santa Madrona, aixecada sobre una antiga vila romana i a on s'han trobat també restes ibèriques.

Saps que...?
El Palau, estructurat entorn de la riera,a collia masies de gran qualitat, com ara el Palau Vell, can Archs i can Preses, i era on residien els barons de Castellvell, propietaris del terme de Sant Andreu de la Barca, a l'edat mitjana.

Aquest itinerari arrenca del pont de la carretera del Palau amb la riera del Palau (punt 1), al costat de l'ermita de Santa Madrona i el quarter de la Guàrdia Civil, on es pot deixar el cotxe.També queda molt a prop del baixador de tren d' El Palau (Sant Andreu de la Barca).

Remuntem la riera per la dreta (sentit de l'aigua), passant per sobre d'un mur cobert d'herbes i per sota de dos petits ponts, deixant a l'altre costat el restaurant el Palau Vell. Resseguim la riera a nivell, plena de joncs, menta blanca, llengües de bou i créixems d'aigua, i 100 metres enllà, quan es fa difícil no enfangar-se, remutem fins una terrassa superior per un coster argilós. Des d'aquesta posició és fàcil veure nombrosos petits ocells (gafarrons, verdums, caderneres, tallarols), així com garses, tòrtores, tudons i també conills.

Desseguida deixem a l'esquerra una antiga gran bassa abandonada i, uns metres més enllà, ens trobem amb un Cami ample que creua la vall i comunica amb la urbanització de Can Sunyer (Castellví de Rosanes) (punt 2). Travessem aquest camí i prenem un corriol, estret però ben marcat que baixa fins la riera, amb uns graons costeruts esculpits a l'argila. Travessem la riera per sobre un tauló de fusta i remuntem per un camí estret, entre la riera i la urbanització, voltats d esbarzers i amb ranuncles a ran del corriol.

Uns 200 metres més endavant el camí s'obre i desemboca a una pista principal (punt 3), que a la dreta porta a les urbanitzacions de Can Sunyer i La Garjola però que nosaltres prendrem a l'esquerra, tot creuant un pont amb defenses metàl.liques sobre la riera de Mas Mitjans.

Continuem pel camí, que en aquest tram té tot de xiprers plantats als marges i que se separa de la liera de la riera, que forma ad un meandre ben obert, deixant un formós prat emmarcat pels pollancres que indiquen la ruta de l'aigua.

Al costat esquerre tenim una pineda de pi blanc amb alzines, ginestes i estepes blanques. Retrobem la riera al seu pas per la urbanització de La Garjola, que ens queda ara a mà esquerra, gairebé del tot oculta per un dens canyar degradat.

Uns centenars de metres més endavant a mà esquerra hi ha una gran bassa que forma la riera, plena de granotes, i a la dreta una pista que s'enfila vers la urbanització (punt 4).

Unes desenes de metres més endavant la riera retorna a la dreta del camí i es pot apreciar, a més dels pollancres, la presència d'avellaners, salzes i llorers. Poc després, el camí principal tomba a la dreta i s'enfila muntanya amunt, creuant novament la riera. Nosaltres, però, continuarem pel Camí antic, que queda a l'esquerra (pilona groga) (punt 5) resseguint la riera, que ad es troba més naturalitzada, amb pollancres, alzines, roures, cua de cavall, càrex i joncs arran d'aigua. El rossinyol comú i bord, el pit-roig, la merla, el gaig i el pinsà són alguns dels ocells més corrents en aquest tram. Finalment, el camí s'acaba en trobar-se amb la tanca metàl·lica de la finca de Mas Mitjans, que li barra el pas.

Flora i fauna del itinerari